Rynek Infrastruktury
Rząd umożliwił w tym roku ogłoszenie przetargów na ponad 700 km dróg ekspresowych i 12 nowych obwodnic. Na te inwestycje potrzeba około 40 mld zł, jednak wciąż nie sprecyzowano, skąd będą pochodziły pieniądze na te budowy.
Co więcej, powyższe inwestycje stoją pod znakiem zapytania wobec rządowego planu reformy OFE. W przyszłości nie mogłyby one już nabywać obligacji drogowych emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
W 2009 roku rząd Donalda Tuska postanowił, że budżet państwa nie będzie już służył budowie nowych autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, a zostaną one zgromadzone w Krajowym Funduszu Drogowym, który zasilą pieniądze z opłaty paliwowej oraz unijne dotacje na drogi. Wpływy były jednak skromne, a lukę miały wypełnić środki pochodzące ze sprzedaży obligacji drogowych.
Od 2009 do 2012 roku Bank Gospodarstwa Krajowego wyemitował obligacje drogowe za 24,6 mld zł, z czego prawie trzy czwarte kupiły OFE. Jeżeli teraz funduszom zabroni się kupowania tych obligacji, może to doprowadzić do braku zapewnienia finansowania na realizację inwestycji planowanych do uruchomienia w perspektywie finansowej 2014-2020.
Problemy mogą pojawić się już w październiku 2014 roku, gdy trzeba będzie wykupić pierwszą pulę obligacji drogowych za około 8 mld zł. Resort transportu podkreśla, że środki na spłatę starego zadłużenia mogą pochodzić tylko z emisji nowych obligacji. Jeżeli w przyszłym roku wejdzie zakaz kupowana obligacji drogowych przez OFE, to będzie to groziło brakiem popytu i koniecznością uruchomienia gwarancji Skarbu Państwa z uwagi na brak możliwości spłaty zadłużenia.
Ministerstwo w swojej opinii zaznacza, że pozbawienie obligacji drogowych gwarancji Skarbu Państwa będzie oznaczało, że wzrośnie oprocentowanie tych papierów ze względu na zwiększone ryzyko dla inwestorów. Tym samym, wzrosną wydatki KFD na obsługę takich obligacji. Resort proponuje, by OFE mogły dalej kupować obligacje drogowe.
Według Ministerstwa Transportu, rząd chcąc poprawić kondycję finansów publicznych nie wziął pod uwagę zagrożeń, jakie są związane z tym, że OFE nie będą mogły nabywać obligacji infrastrukturalnych gwarantowanych przez Skarb Państwa. „Skoro obecnie ma istnieć ustawowy zakaz nabywania obligacji infrastrukturalnych, to powstaje zasadne pytanie o źródło finansowania inwestycji drogowych w latach 2014-2020” – przypomina resort w swojej opinii.